El Servei Educatiu Baix Llobregat III va voler comptar amb la nostra participació en les jornades pedagògiques ComFluïm el passat dijous 22 de setembre. Aquesta jornada va dirigida al personal docent de les escoles i instituts de Sant Boi de Llobregat i Santa Coloma de Cervelló. Són un espai d’intercanvi, d’aprenentatge i d’encoratjament. En aquesta edició, la jornada de ComFluïm han estat enfocades a les STEAM, que fan referència a l’àmbit científic-tecnològic format per les ciències, les enginyeries, les matemàtiques i les arts. Des de Coboi lab vam dissenyar un taller per a la T de tecnologia, sota el títol “Un repte, diferents mirades, millors respostes“.
Amb l’objectiu d’obrir mirades més transversals per treballar reptes complexos de manera multiactor, vam decidir compartir amb els participants una metodologia que planteja el Government Office for Science del govern britànic. El “model PIG” ens demostra que tots veiem problemes o qüestions -suposadament objectives- de manera diferent. Per exemple, un porc és un porc, però un veterinaria ho veurà com un pacient mentre que un pagès potser ho veu com una font d’ingressos. Pots trobar més informació d’aquesta metodologia aquí.
Per posar en pràctica aquesta metodologia, vam plantejar-nos un repte comú vinculat a les STEAM: la tecnologia. El nostre objectiu era aprofundir en aquest repte, identificant les oportunitats i obstacles que ens ofereix la tecnologia; en aquest cas, des de quatre perspectives diferents: medioambiental, de gènere, social i d’aprenentatge. El personal docent que va participar en el taller va anar identificant pros i contres de la tecnologia per a cada perspectiva. Al final, fent una metàfora d’un puzzle, es van ajuntar les quatre mirades per mostrar que els reptes complexos tenen diversos punts de vista, però que es poden trobar punts en comú per treballar-los conjuntament. A continuació us compartim algunes idees que van sorgir per a cada mirada.
LA TECNOLOGIA: QUINES OPORTUNITATS I OBSTACLES ENS OFEREIX?
Aprenentatge | Obstacles | Manca de recursos, falta de formació, genera addicció, masses hores davant de pantalles. |
Oportunitats | Eina potent i motivadora, avaluació més fàcil, diversificació de recursos i materials, accés fàcil. |
Social | Obstacles | Negoci, món virtual, cyber bullying, exclusió social, addicció, manca de privacitat, dependència, massa control. |
Oportunitats | Facilitats en alguns àmbits, comoditat, rapidesa, millora condicions de vida, interconnexió, fàcil accés. |
Gènere | Obstacles | Manca de referents no masculins cis-hetero, molts estereotips, “terreny masculinitzat”, sexualització, manca de professores de tecnologia que serveixin d’exemples, cyberbulling. |
Oportunitats | Davant d’una pantalla tothom és igual, difusió de la perspectiva de gènere (exemple del #MeToo) |
Medioambiental | Obstacles | Contaminació, alt consum energètic, residus contaminants, obsolescència programada. |
Oportunitats | Menys ús del paper, potenciar energies renovables, més consciència ambiental. |
Durant la reflexió final, la comunitat educativa va posar en valor la importància d’adoptar diferents mirades en el moment d’entendre un repte amb més profunditat i poder donar-lo resposta tenint en compte els diferents punts de vista per ser més efectius en les solucions que proposem. De totes maneres, els participants considerar determinant comptar amb el temps i l’espai per poder realitzar i compartir aquestes reflexions en el moment d’abordar a reptes complexos en el seu dia a dia. Aquest temps sovint és un “a més a més” de les tasques diàries, la qual cosa perjudica la creativitat i el treball col·laboratiu.
La participació de Coboi lab està emmarcada en l’actuació 3 del PECT Innodelta: “recerca i noves formes de comunicació”